دانستنی های علم کامپیوتر
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
دانستنی های علم کامپیوتر
نوشته شده در دو شنبه 13 آبان 1392
بازدید : 811
نویسنده : صادق خضری

 

*منبع تغذیه*

 

 منبع تغذیه قسمتی است که برق را پس از تنظیم و کاهش برای بخش های مختلف کامپیوتر می فرستد . شاید خیلی ها ندانند ولی بسیاری از مشکلات به ظاهر لاعلاج  کامپیوتر  به خاطر منبع تغذیه است . اگر منبع تغذیه شما توان کافی نداشته باشد یا برق را همراه نویز به کامپیوتر بفرستد اشکالات زیادی در کامپیوتر پیش خواهد آمد حتی ممکن است بعضی از قطعات آسیب ببینند . اهمیت منبع تغذیه به قدری زیاد است که برای کامپیوترهای قوی بهتر است که منبع تغذیه معمولی را از کیس جدا کرده و یک منبع تغذیه مرغوب بخرید و روی کیس ببندید . مشخصه اصلی منبع تغذیه ها  توان خروجی آنهاست که با وات مشخص  می شود  که منبع تغذیه 400 وات نرمال محسوب می شود .

 

 مدل پیشنهادی :

 

برای کامپیوتر های معمولی همان منبع تغذیه موجود بر روی کیس های متوسط کافی است ولی برای کامپیوتر های قوی یک منبع تغذیه 450 وات از نوع مرغوب تهیه کنید . منبع تغذیه های بالای 450 وات برای سرورها مناسب هستند .

 

 نشانه های خرابی :

 

بالا نیامدن سیستم . خاموش شدن یا ریست شدن سیستم در حین کار . کم و زیاد شدن سرعت فن . سرو صدای زیاد و لرزش فن .

 

***

 

*پردازنده *

 

 پردازنده مرکزی یاCpu مهم ترین قسمت کامپیوتر شماست . مدل و سرعت کامپیوتر همان مدل و سرعت پردازنده است .  پردازنده در واقع مغز کامپیوتر است و همه ی محاسبات کامپیوتر در این قسمت انجام  می شود . پردازنده ها دو نوع کلی دارند : پردازنده هایIntel و پردازنده های Amdکه اینها ساخت دو شرکت متفاوت هستند . پردازنده ها از نظر شکل ظاهری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند .

 

 مدل پیشنهادی :

 

اگر می توانید دنبال پردازنده هایی  که حافظه ی داخلی کمتری دارند نروید

 

 نشانه های خرابی :

 

مهم ترین نشانه خرابی پردازنده این است که با روشن کردن کامپیوتر هیچ اتفاقی نمی افتد . بوق کوتاه هم شنیده نمی شود . همچنین ممکن است  در حین کار کامپیوتر شما خاموش شود .

 

***

 

 *مادربرد*

 

 مادر برد که مین برد نیز خوانده می شود . یکی از قطعات اصلی کامپیوتر می باشد . مادربردها مدل های بسیار زیادی  دارند . شرکت های متعددی به تولید مادر برد مشغولند .

 

 مدل پیشنهادی :

 

 اگر می توانید از خریدن مادربردهای ارزان خودداری کنید 

 

 نشانه های خرابی :

 

 نشانه های خرابی  مادربرد متعدد هستند . در90 % موارد خرابی باعث می شود که سیستم کلا از کار بیافتد و باعث ریست شدن گاه و بی گاه کامپیوتر شود و ممکن است هارد دیسک و بقیه ابزارها را شناسایی نکند حتما همه ی شما صدای بیپ کوتاهی رو در هنگام روشن کردن کامپیوتر شنیدید. اگر یک روزی بعد از روشن کردن کامپیوتر ، این صدای بیپ کامپیوتر رو نشنیدید و کامپیوترتون بالا نیومد ، یک مشکلی برای سخت افزارش پیش اومده ، معمولا یا مادربرد یا RAM یا سی پو یو و یا پاور مشکل داره و در برخی مواقع ، چندتا با هم . و حتی ممکنه یک تنظیم ساده توی صفحه ی ست-آپ مادر برد کامپیوترتون مشکل رو برطرف کنه .

 

اگر حالت صدای بیپ کامپیوترعوض شد بیانگر 2 تا مطلب هستش :

 

1- بیپر روی مادر برد کامپیوتر مشکل پیدا کرده .

 

2- مشکلی برای یکی از قطعات که با مادر برد مستقیما در ارتباطه پیش اومده .مثل سی-پی-یو ، رم ، کارت گرافیک و نهایتا فن سی-پی-یو.

 

نحوه ی بیپ کامپیوترمیتونه به شما کمک کنه که تشخیص بدین مشکل از کجاست و مطالب زیر میتونه بهتون کمک کنه:

 

1) صدای بیپ کامپیوتر طولانی و ممتد (بدون قطع) به گوش میرسه و کامپیوتر هم روشن نمیشه (بالا نمیاد) یعنی اینکه RAM مشکل داره که ممکنه از جاش در اومده باشه ، سوخته باشه ، تنظیمات مربوط به اون توی صفحه ست-آپ درست نباشه و . . .

 

2) صدای بیپ کامپیوتر به صورت 3بیپ شنیده میشه که آخرین بیپ طولانیه و قبلیا کوتاهن یعنی اینکه کارت گرافیک مشکل داره که همون ایرادهای RAM رو میتونین برای این هم در نظر بگیرید .

 

3) صدای بیپ کامپیوتر خیلی شبیه به آژیره و به صورت یکنواخت کم و زیاد میشه یعنی اینکه فن سی-پی-یو مشکل داره و یا کار نمیکنه و سی-پی-یو کامپیوتر داره دچار صدمه شدید میشه که فورا باید کامپیوتر رو خاموش کنید .

 

4) صدای بیپ کامپیوتر شنیده نمیشه : احتمالا پاور و یا مادر برد کامپیوتر دارای ایراد هست که اگر پاور باشه توصیه میکنم به هیچ وجه تعمیرش نکنید و یک نو تهیه کنید . اگر مادر برد باشه که میتونه تنظیماتش و یا ریگلاتور رم و یا چیپست و . . . باشه که باید به خدمات کامپیوتریمراجعه کنید .

 

 

 

*** 

 

*هارد دیسک*

 

 هارد دیسک محل ذخیره سازی اطلاعات در کامپیوتر است . در انتخاب هارد دیسک باید به سه موضوع دقت شود:

 

ظرفیت هارد دیسک ، سرعت آن و تکنولوژی بکار گرفته در آن .

 

 مدل پیشنهادی :

 

 طبیعی است که بهترین مدل هارد دیسک Sata با ظرفیت ۳۲۰الی ۱۵۰۰گیگ است .

 

 نشانه های خرابی :

 

 بالا نیامدن سیستم شناخته نشدن هارد دیسک توسط کامپیوتر کند شدن غیر طبیعی کامپیوتر خرابی و غیر قابل دسترس شدن فایل ها ،  کندی بیش از حد در آغاز ویندوز، سرو صدای زیاد و غیر معمول هارد دیسک .

 

 ***

 

*رم (RAM )*

 

رم نیز یکی از بخش های مهم کامپیوتر است .  رم در واقع  حافظه فعال کامپیوتر است هر برنامه ای قبل از اجرا باید ابتدا به رم منتقل شود . طبیعی است که هرچه رم بیشتری داشته باشیم و هر چه رم ما سریع تر باشد عملکرد کامپیوتر  بهتر خواهد  شد .

 

مدل پیشنهادی :

 

حداقل گیگا و حداکثر ۶گیگا بایت رم مناسب است . این میزان بستگی به کاری دارد که می خواهید با کامپیوتر انجام دهید و تا ۱۶ گیگ رم موجود می باشد

 

نشانه های خرابی :

 

شناخته نشدن رم هنگام روشن شدن کامپیوتر ، ریست شدن کامپیوتر، کند شدن عملکرد کامپیوتر .

 

*کارت گرافیک*

 

وظیفه پردازش تصاویر را در کامپیوتر به عهده دارد . واضح است که هر چه کارت گرافیکی قوی تری داشته باشید  تصویر بهتری خواهید داشت . البته برای بعضی کارها احتیاجی به کارت گرافیک قوی ندارید

 

مدل پیشنهادی :

 

برای بازی و کارهای گرافیکی پیشنهاد من این است که  رم کارت گرافیک شما باید جوری ت باشد که آخرین تکنولوژی ها را پشتیبانی کند .

 

 نشانه های خرابی :

 

شناخته نشدن کارت گرافیک هنگام روشن کردن کامپیوتر،به هم ریختن تصویر، ناتوانی در نشان دادن رنگ ها ،شناخته نشدن کارت توسط  ویندوز .

 

***

 

*کارت صوتی*

 

همانطور که از نامش پیداست وظیفه تولید صدا را در کامپیوتر به عهده دارد. در گذشته کارت صدا  قطعه ای بود که باید جداگانه خریداری می شد . ولی اکنون همه مادربردها کارت صدا را به صورت Onboard روی خود دارند . فقط کسانی که می خواهند کار حرفهای صدا انجام دهند اقدام به خرید کارت های صوتی پیشرفته و حرفه ای می کنند .

 

 مدل پیشنهادی :

 

اگر نمی خواهید کار حرفه ای انجام دهید همان کارت های صوتی موجود بر روی مادر بردها کافی هستند .

 

برای کاربران حرفه ای نیز کارت های صوتی مدل های Creative و Zoltrix  مناسب به نظر می رسند .

 

 نشانه های خرابی :

 

شنیده نشدن صدا از کامپیوتر ، شناخته نشدن کارت صوتی توسط ویندوز ، اشکال در پخش صدا .

 

 

 

                              *** 

 

*مانیتور*

 

یکی از قطعات مهم کامپیوتر است . اهمیت آن از آنجا ناشی  می شود که اولا در ارتباط مستقیم با کاربر است و دوما یکی از گران ترین قطعات کامپیوتر محسوب می شود . مانیتور ها به دو گروه عمده مانیتور های عادی یا Crt  و مانیتور های <span style="color: #333333; font-famil



:: موضوعات مرتبط: دانستی های کامپیوتر , ,
:: برچسب‌ها: دانستنی های علم کامپیوتر ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: